Har du overvejet at tage klatring til dig som en hobby? Altså en sport, hvor du bruger såvel over- som underkrop, og hvor der er tydelige pejlemærker foran dig? De tydelige pejlemærker kommer til udtryk ved de talrige udfordringer, du støder på undervejs på vej gennem en klatrepark. Her skal du dyrke vidt forskellige aktiviteter i højden, hvor du lærer at holde balance og se frygten i øjnene.

Klatrebaner har forskellige sværhedsgrader

Klatreparker byder på lidt mere i forhold til udfordringer, end klatrevæggen i din lokale idrætshal gør. Ofte vil en klatrepark have forskellige klatrebaner, hvor folk, som dyrker klatring, kan vælge en bane, der matcher deres kompetencer. Baner kan have vidt forskellige udfordringer, og ofte vil der ved en bane være én eller flere svævebaner, du kan bruge til at nå jorden, så at du nedstiger sikkert.

Vil du mestre din højdeskræk gennem klatring?

Har du højdeskræk, må du gøre op med dig selv, om du tør tage på en klatrebane eller ej. Nogle folk bruger klatrebaner til at arbejde med deres frygt, og den strategi virker for nogle, mens den ikke gør for andre. Gør dig selv en tjeneste ved at starte blidt: Vælg en klatrebane, hvor du kun kommer 4-6 meter op i højden. Med tiden kan du måske ruste dig mentalt til at klatre i hele 12-16 meters højde.

Kom ud at klatre med en sparringspartner

Du bør ikke klatre alene, da det potentielt kan være farligt. Så tag en ven eller sparringspartner med dig, når du lægger vejen forbi en klatrepark. Så er I der for hinanden, hvis noget skulle gå galt. Og hvis alt går godt, kan I coache hinanden i mål. Klatring er derfor også en sport, der er god til at styrke sociale sammenhold. Tør du give dig i kast med sporten, så prøv en nem klatrebane i dit nærområde.