Har du mod på at bestige Kilimanjaro, Afrikas højeste bjerg der hæver sig små 6.000 m over havoverfladen? Hvis ja, kan du gøre meget for at forberede dig på turen allerede nu. At booke en guidet tur op ad og ned ad bjerget er en selvfølge, hvis du ikke har prøvet at bestige det før. Men udover blot at stole på guiden kan du gøre mere for at være klar til Kilimanjaro rejse.

Flere vandreruter til Kilimanjaro

Du behøver ikke være god til klatring eller have en issyl med dig for at bestige bjerget, for du kan nemlig gøre det til fods. Du har vidt forskellige ruter at vælge fra med sværhedsgrader, der varierer. Machame- og Marangu-ruterne er de mest populære, hvor den første kan være temmelig hård, men giver nogle underskønne udsigter, mens Marangu-ruten er noget lettere.

Hav tøj til regn og tørke

Uanset om du vælger en af disse eller en anden rute, skal du være rustet til at vandre i det tropiske klima. Mange begår den fejl at tro, at de bare skal have shorts, sandaler og ærmeløs skjorte på, men det stiller dem uheldigt, når vejret slår over i kraftig regn. I øvrigt skal du have et par ordentlige vandrestøvler, der kan tage brodden af at gå på bjergets uforsonlige terræn.

Træn styrke og udholdenhed

Bjergbestigningstræning er ikke altid nødvendig, men du kan med fordel træne både styrke og udholdenhed. Fx ved at tage på lange vandreture herhjemme med en tynget rygsæk. Da ilten svinder ind, efterhånden som du når højere op, bør du også øve vejrtrækningsøvelser, hvor du ånder dybt ind gennem næsen for så at puste luften hurtigt ud igen gennem munden.

At holde dig hydreret og spise rigeligt er en selvfølge. Du bør drikke 4-5 liters væske om dagen. Kulhydrater skal du indtage i massevis, da kulhydrater fremmer iltoptagelsen på bestigningen.